TÚNEL MUNTANYA RUSSA DE LA RABASSADA (Sant Cugat del Vallés)

Topografia del Túnel de la Muntanya Russa (Scenic Railway) que formava part del desaparegut Parc d’Atraccions Casino de la Rabassada, L’Arrabassada, al terme de Sant Cugat del Vallès.

Situació

Prendrem la carretera BP-1417 que va del Guinardó a Sant Cugat, l’Arrabassada, quan pesem el punt km 7 trobarem a mà dreta unes runes, estem davant del que en altres tems van ser les instal·lacions d’un gran i luxós complex d’oci, anomenat Casino de la Rabassada.

L’apertura de les instal·lacions es produí el 15 de juliol de 1911. El casino va assolir un renom extraordinari, es va convertir en un edifici emblemàtic de la Barcelona del segle XX. Era un símbol del luxe d’una ciutat en plena expansió econòmica. Dues amplies escalinates conduïen cap a les atraccions a l‘aire lliura, lo primer que destacava era la enorme muntanya russa (Scenic Railway), de més de 2 km de recorregut i 25 m de desnivell. Part del trajecte era per túnels soterrats, alguns dels quals encara es conserven, amb el temps, després de fer passar les vagonetes, es van convertir en cellers i magatzems.

El 8 de desembre de 1928 el govern presidit pel general Primo de Rivera va prohibir el joc a tot l’estat, i el 1934 es clausura el casino i es tanquen definitivament totes les instal·lacions i el restaurat.

A la dècada dels anys 40 va ser enderrocat i les seves portes, finestres i altres elements, van ser adquirits per equipar les cases d’estiueig de la zona.

Poc queda del que va ser, unes poques runes ens traslladen als temps en que tot era luxe i esplendor, la natura ha guanyat la partida, les poques restes que encara avui existeixen s’amaguen sota una vegetació que amb el pas del temps es fa cada cop més espessa, de la muntanya russa encara se’n conserven restes dels pilars que aguantaven les vies i dels túnels, que descriurem a continuació.

El túnel té una longitud de 60 m, està tapiat pel dos cantons, una petita porta permet l’accés, l’amplada és de 3 m i l’alçada és de 4 m, la volta arrodonida fora la típica dels túnels ferroviaris.

Dades

J. Cuenca, FX Samarra

GRUP D’ESPELEOLOGIA DE BADALONA (GEB)