FORAT DEL VENT (Vilada. Berguedà)

El forat del Vent és un forat bufador que durant anys ha estat desobstruït per membres del GEB i col·laboradors. L’iniciador d’aquestes tasques fou en Ramon Canela que també realitzà un vídeo inèdit que a continuació reproduïm.

Situació

Terme municipal, Vilada (Berguedà)

Coordenades UTM (ETRS89), 409043, 4665861, 1007 m.

Per la carretera de Berga a Vilada, c-26, passat el km 156 agafarem una desviació a mà esquerra que és una pista que porta al castell de Roset

A la primera desviació de la pista continuarem pel camí de l’esquerra que ens portarà a la masia de Viladomat

Aquí deixarem el cotxe i continuarem cap el collet de Berga fins que s’acabi la pista, seguirem pel sender que és l’antic camí de Vilada a La Nou, al mateix camí trobarem el forat al marge de la dreta

Antecedents

Quan vam localitzar el forat del Vent de seguida ens vam adonar que l’havien desobstruït des de la seva boca, doncs les marques de les eines i l’amuntegament dels rocs a l’exterior resulten molt evidents.

Però qui l’havia fet? A l’endemà contactaren telefònicament amb altres membres del GEB, i ens contestaren, … en Canela ja porta anys fent aquesta desobstrucció! Han participat molts amics i companys del GEB! … al principi fora un forat que només es podia ficar una mà a dins!

Doncs vet aquí que, roda el món i torna al Born! Havien localitzat el forat, sense nosaltres saber-ho que ja l’havien desobstruït els nostres companys anys enrere, fins i tot realitzaren un vídeo

El vídeo recull diverses imatges de diferents equips de desobstrucció, on hem identificat a companys del GEB, Maria Rosa Vinyes, Ramon Canela, Maria Àngels, Josep Pastor, Jaume Suñol, Francesc Alfambra, Àngel Villaret i a en Lluís Auroux que a principi d’aquest any publica a ESPELEOBLOC una divertida crònica de l’exploració que va efectuar el 19-03-2005 que surt reflectida en aquest vídeo.

Muntatge vídeo, Malen Bergadà

Descripció

La desobstrucció comença amb l’eixamplament del petit orifici per a on sortia el vent, continuant ampliant i perllongant el pas al llarg dels 6 m que s’han pogut avançar fins arribar als -3,5 m de desnivell, en aquest punt per poder continuar s’ha d’eixamplar el pas per poder treure el blocs del lloc d’on procedeix la corrent d’aire.

Josep Cuenca, Francesc X. Samarra

GRUP D’ESPELEOLOGIA DE BADALONA (GEB)