FORAT CB-6 (Bagà. Berguedà)

Catalogació espeleològica d’una cavitat a prop de la collada de la Bòfia al Berguedà

Situació:

Lloc: Collada de la Bòfia.
Terme municipal: Bagà.
Comarca: Berguedà.
Coordenades: UTM 31 N ETRS89 409137, 4683227
Altitud: 2038 m.

Accès:

Des de Bagà per la carretera BV-4024 direcció a Coll de Pal, abans d’arribar al refugi homònim, surt una pista a l’esquerra que porta al mirador dels Orris. Es tracta de l’antic camí de Gréixer a Coll de Pal, per a circular per aquesta pista, es recomana utilitzar vehicle 4×4 i així poder aproximar-nos a la collada de la Bòfia, des d’on, a la nostra dreta ja veurem la gran esquerda on s’ubica la mina de Baritina.

Accés per l’antic camí de Gréixer a Coll de Pal

Continuarem a peu pujant per la fractura, i aproximadament a la cota 2030 metres ens desviarem a la dreta, on dins de la pineda trobarem fàcilment la cavitat siglada CB-6.

Pujada a l’esquerda

Història:

Afegim altra cavitat a la catalogació efectuada els anys 1991 i 1992 pel G.E. Badalona (1).

Descripció:

Cavitat estructurada a una diàclasi, amb tres boques d’accés.
Es tracta de calcàries del Devonià fortament fracturades.
La boca número 1, és actualment la situada més amunt, és molt estreta i va ser oberta per desobstrucció, ens porta a una galeria davallant un pou de 4,50 metres.

L’accés recomanat a aquesta galeria és la boca 2, on baixarem un r-1,80, aquí trobarem, direcció sud, un estret conducte que retirant blocs ens enllaça amb la part superior de la galeria de la boca 3. Direcció NE, baixarem un r-1,60 i trobarem la base de la galeria on al seu sostre esta la ja esmentada boca 1. Aquesta galeria és una diàclasi d’una amplada mitjana d’un metre i una alçada de 3,50 metres aproximadament.

Si avancem per aquesta galeria, a 1,80 metres trobem un gran bloc encastat que haurem de sortejar per dalt o per baix. Nou metres més endavant aquest passadís finalitza obstruït per blocs, una petita galeria surt a l’esquerra per la qual podem avençar un parell més de metres.
Abans d’arribar al final, a mitjana alçada s’observa una galeria penjada entre blocs.
Si entrem a la cavitat per la boca 3, baixarem una relliscosa rampa de 7,50 metres, que ens porta a altra galeria, aterrem a un conus de enderrocs, si anem cap al NE, la galeria finalitza als 3 metres, aqui l’amplada és d’1,30 metres i l’alçada de 2,60 metres. Som a la cota més fonda de la cova: -9 metres.

Si anem cap al SO, al sostre veurem l’enllaç amb la boca 2, baixem a una saleta, on a dreta i esquerra unes petites rampes de pedruscall obturen les continuacions, i 5 metres endavant termina la galeria, tapada per grans blocs.
Cavitat amb molts blocs inestables i de perillós trànsit.

Bibliografia

(1) PORCEL CARO, Enric Prospeccions efectuades al Moixeró i Tosa d’Alp durant 1991-1992 (Berguedà i Cerdanya). Pp. 51-59. Revista Cavernes, 24. Badalona. (1997).

Dades

Assistents a l’activitat: Montserrat Mañosa, Jordi Navarro, Carles Miranda i Enric Porcel. Membres del C.E. Castellar del Vallés i Grup d’Espeleologia de Badalona.

Text: Enric Porcel
Fotografies: Jordi Navarro i Enric Porcel.