COVES DE CASTELLVÍ DE LA MARCA (Alt Penedès)

Cova de Pivens

Ressenyes i topografies de cinc cavitats, cova de Pivens, cova dels Esquerdills, cova de Sant Isidre, cova del Piu Quino i cova del Fitó, situades dins del terme municipal de Castellví de la Marca (Alt Penedès)

COVA DE PIVENS

COORDENADES UTM-ETRS89: 31T 382897 4578338 // 285m snm
DESNIVELL: -1m
RECORREGUT: 18m

SITUACIÓ:
Sobre el Km 5 de la carretera BV-2128 del municipi de Castellví de la Marca, agafarem el desviament cap a la font de Cal Morgades, molt propera a Cal Morgades del Grau.
Des de la Font, la cova es troba a uns 220m en direcció NE, en un petit penya-segat sobre el marge d’una vinya.

DESCRIPCIÓ:

Per accedir a la cova és necessari fer una petita grimpada, doncs es troba uns metres per sobre la base d’un petit penya-segat.

La boca d’entrada d’aproximadament 3×0’65m d’alt, dóna accés a la sala principal de sostre baix que no supera el metre d’alçada, però la sala té unes dimensions aproximades de 8x15m en lleugera pendent cap el SSW.
El límit sud de la sala permet que passi la llum entre blocs, però no és possible accedir-hi entre ells. La continuïtat l’haurem de buscar cap al W de la sala on es troben algunes formacions i una petita gatera que comunica amb l’exterior, per un conducte impenetrable.

BIBLIOGRAFIA:
Guia del Castellot (Centre Excursionista del Penedès), pàg.47.
ISBN 84-88443-06-4 ( Edición 1997)

Coveta dels Esquerdills

COVETA DELS ESQUERDILLS

COORDENADES UTM-ETRS89: 31T 381048 4577319 // 375m snm
DESNIVELL: 1m
RECORREGUT: 4m

SITUACIÓ:
Proper al Km 7 de la carretera BV-2128 del municipi de Castellví de la Marca, es troba el barri de Les Cases Noves de la Riera, al costat del pont de la Riera de Marmellar. Agafarem la pista de terra paral·lela a la riera uns 40m per seguir pel camí que remunta pel costat esquerre fins trobar el camí cap al Castellot després de 140m. Seguirem aquest camí en direcció W durant uns 400m aproximadament, on prendrem un nou camí a l’esquerra de pujada al Castellot pel Pas del Clau, el camí passa al costat de la cova, després de recòrrer uns 120m i abans d’arribar al Pas del Clau.

DESCRIPCIÓ:

Petita cova de curt recorregut, en la que la planta està divida en dos nivells. Al sostre de l’entrada a la cavitat, hi ha dues petites xemeneies paral·leles d’escàs recorregut i volum.

Miscel·lània Penedesenca 1978; pp255. Joan Virella i Bloda

Cova de Sant Isidre

COVA DE SANT ISIDRE

COORDENADES UTM-ETRS89: 31T 381940 4576843 // 244m snm
DESNIVELL: 0m
RECORREGUT: 3m

SITUACIÓ:

Proper al Km. 6 de la carretera BV-2176 del municipi de Castellví de la Marca, es troba el barri del Maset dels Cosins, uns metres després en direcció a les Cases Noves de la Riera, un pont creua la Riera de Marmellar. En el primer revolt a la dreta després del pont, un camí remunta el bosc per l’esquerra de la carretera, la cova es troba a uns 30m de la carretera sota un petit aflorament de conglomerat.

DESCRIPCIÓ:

Petita cova de sostre baix i curt recorregut, el fons de la cavitat està dividit per un envà en dues gateres terminals.

Cova del Piu Quino

COVA DEL PIU QUINO

COORDENADES UTM-ETRS89: 31T 380548 4577508 // 378m snm
DESNIVELL: 2m
RECORREGUT: 11m
SITUACIÓ:

Proper al Km 7 de la carretera BV-2128 del municipi de Castellví de la Marca, hi ha el barri de Les Cases Noves de la Riera, al costat del pont de la Riera de Marmellar. Agafarem la pista de terra paral·lela a la riera, una vegada hàgim creuat la riera, seguirem per la pista de l’esquerra per tornar a travessar la riera per segona vegada i remuntar pel Fondo del Castany uns 800m poc abans de la confluència de les rieres.

La cova es troba a la vessant hidrogràfica esquerra del Fondo, a uns 140m de distància de la pista i a uns 60m de desnivell sobre el mateix Fondo, a la base d’un petit ressalt.

DESCRIPCIÓ:

L’accés a la cova es fa per una ampla boca però de poca alçada, d’uns 4×0’45m.

L’accés comunica directament amb la sala principal ascendent i de sostre baix, a mida que remuntem la sala, va guanyant en alçada i volum fins finalitzar en el punt més alt en un gatera baixa i blocs terminals.

Cova del Fitó

COVA DEL FITÓ

COORDENADES UTM-ETRS89: 31T 381463 4578272 // 362m snm
DESNIVELL: 3m
RECORREGUT: 17m
SITUACIÓ:

Proper al Km 7 de la carretera BV-2128 del municipi de Castellví de la Marca, es troba el barri de Les Cases Noves de la Riera, al costat del pont de la Riera de Marmellar. Agafarem la pista de terra que remonta paral·lela a la riera un trajecte d’aproximadament 1’4Km, en el punt on creuem per tercera vegada la riera, haurem de remuntar entre el bosc, la vertent hidrogràfica esquerra de la riera uns 85m de desnivell fins un petit penya-segat, proper al punt més elevat de la muntanya. La cavitat es troba a la base del mateix penya-segat.

DESCRIPCIÓ:

Per accedir a la cova és necessari fer una fàcil escalada d’uns 3m, ja que es troba suspesa sobre la base del petit penya-segat i un arbre ocupa parcialment l’entrada.

L’irregular boca d’entrada d’aproximadament 2×2’1m d’alt, permet l’accés a una galeria irregular inicialment de sostre alt, que a mida que s’endinsa va cap el S i va perdent alçada fins arribar a la cambra final on es poden veure algunes formacions. Cap al W de la cavitat, hi ha una petita cambra de sostre baix comunicada per dos punts amb la resta de la cavitat. Un reduït conducte suspès cap a la meitat de la galeria, remonta cap al N alguns metres més.

Guia del Castellot (Centre Excursionista del Penedès). Pàg.45
ISBN 84-88443-06-4 ( Edición 1997)

Text, Montse Mañosa. Jordi Navarro.

ParticipantsM. Mañosa, J. Navarro, J. Contreras, FX. Samarra i J. Cuenca

CENTRE EXCURSIONISTA CASTELLAR – GRUP D’ESPELEOLOGIA DE BADALONA (GEB)