COVA FREDA (Torrelles de Foix. Alt Penedès)

Avui parlarem de la cova Freda o avenc de les Torres, petita cavitat ubicada al terme de Torrelles de Foix. Cova interessant des del punt de vista arqueològic i també biospeleològic.

L’única topografia coneguda és la realitzada per la SIRE-UEC de Sants (F. Casas, G. Aymami i C. Cercós) el 1988, aquest club va realitzar una intensa activitat exploratoria a la zona.

S’anomena cova Freda per l’aire fred que surt de la cavitat. No es tracta d’una cavitat bonica ni de fàcil trànsit, la present fitxa té únicament la pretensió d’actualitzar les dades existents i la topografia.

La cavitat la van localitzar els incansables Xavi i Josep, per a seguidament visitar-la i aixecar la planimetria.

Sinònim: (=Avenc de les Torres)

Situació

Lloc: Puig de les Torres
T.m.: Torrelles de Foix (Alt Penedès)

Coordenades

UTM (ETRS89) 31N, 0378502, 4585357, Altitud: 681 m

Espeleometria
Recorregut: 54 m
Desnivell: -12,80 m

Accés

La cavitat es troba ubicada a un roquissar dins del bosc, al puig de les Torres, al SE de la casa anomenada Les Torres.

Per arribar-hi anirem per la carretera de Torrelles de Foix a Pontons (BV-2122) i ens desviarem a la dreta, passat el km 4, per anar a la urbanització “La Plana de les Torres”.

Passat el fondo del Rector, i abans d’accedir a dita urbanització, ens desviarem per una pista cap a l’esquerra direcció a la masia de Les Torres.

Podem aparcar l’automòbil al trencall que es desvia per a cal Pepó, Can Dameta i can Xegadí.

Caminarem direcció SO al costat d’uns camps, prenent per referència les Torres.

Per sota d’aquests edificis, haurem de girar cap a l’esquerra per anar a trobar una antiga pista situada al final dels camps, que baixa cap a la font Fregona.

Caminarem uns 150 m aproximadament, i a la dreta entre el bosc, albirarem el rocam on es troba la cavitat, un petit corriol ens atansarà a la boca en pocs minuts.

História

D’aquesta cova és tenen noticies de referències arqueològiques des de la dècada dels anys quaranta del segle anterior (1).

La primera ressenya, estrictament espeleològica, ens ve de la mà de la SIRE-UEC de Sants (2). El 27/03/1988, en aquesta visita G. Aymami, F. Casas i C. Cercós aixequen la primera topografia coneguda de la cova.

Referent al nom de la cavitat, sembla ser que el més correcte és el de cova Freda, no obstant i a causa de la seva proximitat a les Torres, també els biospeleòlegs la coneixen com a avenc de les Torres. També és coneguda amb més noms que l’han donat diferents visitants.

Descripció

Cova amb dues boques d’accés, entrarem per l’inferior que és la més assequible. Superem un R-1,40, en trobem a una diàclasi per la qual podem avançar uns 5 m direcció SO, a la part de dalt n’hi ha l’accés a la segona boca i a la galeria superior.

Cliqueu a sobre per ampliar l’imatge

Optarem per introduir-nos per una gatera direcció SE que baixa per girar a la dreta amb un R-0,60. Ens trobem a una galeria que als 3 m ens porta a una sala d’uns 5 m de llarg per 2,50 d’amplada, al final d’aquesta sala veurem la continuació, obviarem a la dreta una xemeneia que ens comunica amb les galeries superiors.

La continuació és un pas que ens porta a altra sala, després de superar un R-1. Als 4 m veiem una rasa, antic d’engolidor de la cavitat, i baixarem un R-2,70 arribem a la part més fonda de la cova, -12, 80 m, ací veiem que la cavitat encara podria continuar més, però es fa impracticable. També s’observa que s’han efectuat treballs de desobstrucció o cates arqueològiques.

Direcció Nord trobarem una sèrie de passos ascendents que connecten amb la galeria superior. A aquesta via superior primer trobem una sala d’uns 3×4 m, que al final comunica amb la xemeneia anteriorment citada, per un R-1,40. Si mirem al sostre, veiem que la galeria continua després d’un R+1 seguit d’un R+0,90. Arribem a altra saleta d’uns 4×3 m on cap a l’est, un pas ens porta a la boca superior i tanquem el petit circuit d’aquesta cavitat.

Arqueologia

Cronologia dels materials trobats (1)

-4000 / -3500 / 05.01.02.-Neolític Antic Postcardial /

-1200 / -650 / 07.03.-Bronze Final /

-400 / 476 / 08.02.03.-Ferro-Ibèric Ple / 09.-Romà

800 / 1492 / 10.03.-Medieval / 10.04.-Medieval

• (1). Inventari Arqueològic de la Generalitat de Catalunya
  • (2). Aymamí, G. (1988).- “Contribució al coneixement espeleològic de l’Alt Penedès (12ª nota)”.Excursionisme, 159: 254-255. Unió Excursionista de Catalunya. Barcelona.

Participants: Xavier Samarra, Josep Cuenca i Enric Porcel (G.E. de Badalona)