AVENC D’EN MARTÍN i FORAT PETIT (Parc del Garraf. Baix Llobregat)

Forat Petit

Ressenyes i topografies de dos avencs situats al pla de les Basses del Parc Natural del Garraf

AVENC D’EN MARTIN

Sinònim: Avenc de les Cabres.
T.m.: Gavà (Baix Llobregat)
Lloc: Pla de les Basses
Coordenades: 410561, 4571538
Altitud: 421 m.
Fondària: -7 m.
Recorregut: 10 m.

Situació

Des de l’aparcament del pla del Querol ens dirigirem cap al pla de Campgràs, per a més tard continuar per la carretera perimetral de la cua de l’abocador de Begues. Aquesta carretera va per la dreta, i a l’alçada d’una torre d’A.T. i un barroer mur de ciment de l’abocador girarem a la dreta per un corriol que va per sobre de la canal Negre, al seu vessant esquerre. Som al pla de les Basses, continuarem direcció a la canal Negre i en un coster trobarem l’avenc d’en Mustafà, des d’aquest, cap al S, a uns 20 m localitzem el forat Petit, l’avenc d’en Martín està situat a una desena de m del forat Petit.

Descripció

Cavitat força estreta, la boca és de 1,50×031 metres, baixarem un pou de 5,60 metres, arribats aquí, la diàclasi continua pocs metres més, amb una amplada de 0,40 metres. S’observa alguns recobriments litogènics i petits restes ossis de caprins.

FORAT PETIT

Sinònim: Avenc Petit.

Lloc: Pla de les Basses.
Coordenades: 31T 0410558, 4571543
Altitud: 423 m.
Fondària: -5 m.
Recorregut: 7 m.

Cavitat sense topografia coneguda, malgrat haver estat inventariada. A l’efectuar les feines de catalogació, es va detectar un abocament de restes ramaderes en aquest petit avenc del pla de les Basses que ha estat utilitat com canyet.

Aquesta circumstància va fer que intervingués la Federació Catalana d’Espeleologia amb una actuació mediambiental per efectuar la seva neteja (veure post) II JORNADA D’ACTUACIO MEDIAMBIENTAL

Descripció

Una boca de 1,20×0,90 metres dóna accés a un pou de -3,50 metres, després trobem un r-0,90 que ens permet accedir a una estreta diàclasi, i cap a la dreta podem avançar un parell de metres més. En aquest punt l’amplada és de 0,30 metres, i l’alçada d’1 metre. Arribant a la cota màxima de -5 metres.

Referències: (DE VALLES, 2017). Catàleg Espeleològic de Catalunya, vol. 6. Baix Llobregat.

Dades

Montserrat Mañosa, Jordi Navarro, Enric Porcel, Joan Sebastià i Carles Miranda.

CENTRE EXCURSIONISTA CASTELLAR – GRUP D’ESPELEOLOGIA DE BADALONA (GEB)